Training
Astronauten die deelnemen aan de bemande ruimtevluchten van de 'National Aeronautics and Space Administration (NASA)' en de 'European Space Agency (ESA)' hebben vaak een opleiding van vele jaren doorlopen.
Ruimtetoeristen die op Curaçao aan boord willen stappen van de Lynx hebben ook een training achter de rug. De verplichte onderdelen van de training kunnen op de ruimtehaven van Curaçao gevolgd worden. Deze verplichte training duurt 3 dagen. In de tussentijd verblijven de ruimtetoeristen in een luxe hotel, de kosten van deze accommodatie zijn inbegrepen bij de ruimteticket.
Iedereen die ouder is dan 18 jaar en in een goede gezondheid verkeert mag een ruimteticket kopen bij Space Expedition Corporation (SXC). SXC heeft een eigen medisch team die bepaalt of de kandidaat medisch in staat is om de ruimtevlucht aan te kunnen.
SXC heeft speciale trainingen uitgewerkt die de ruimtetoeristen moeten voorbereiden op de uiteindelijke ruimtevlucht. Daarnaast biedt SXC nog vier aanvullende trainingen aan om ruimtetoeristen nog beter voor te bereiden. De kosten die hierbij gepaard gaan zitten niet bij de ruimteticket inbegrepen. Tijdens deze trainingen kunnen de aspirant astronauten zich nog beter voorbereiden op de ruimtereis die voor hen in het verschiet ligt.
SXC raadt de aspirant-astronauten aan om aan minimaal twee trainingen deel te nemen. Dit is belangrijk want op deze manier kun je wennen aan de kleine ruimte van de cockpit en aan de g-krachten die gaan werken op het lichaam. Verder is er natuurlijk de kans om met andere aspirant-astronauten kennis te maken en om de medewerkers van SXC te ontmoeten.
De verplichte training is dus de driedaagse training op Curaçao. De facultatieve trainingen omvatten een sessie in de Desdemona Simulator, een oefenvlucht met een L-39 Albatros straalvliegtuig, een sessie in een g-centrifuge en een oefenlucht met een zero-g vliegtuig.
Driedaagse training
Op de ruimtehaven van Curaçao moeten de ruimtetoeristen een verplichte driedaagse training volgen. Hier worden de veiligheidsprocedures doorlopen die bij de ruimtevlucht met de Lynx om de hoek komen kijken.
Desdemona Simulator
Een vluchtsimulator is een geavanceerd apparaat waarin piloten worden getraind of waarin ervaren piloten aan bijzondere omstandigheden worden blootgesteld. De eerste vluchtsimulator dateert al uit 1909. Sinds die tijd hebben de vluchtsimulatoren een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt.
De meest geavanceerde simulator ter wereld, de Desdemona Simulator, staat in Soesterberg. De Desdemona is door TNO ontwikkeld en is sinds 2008 operationeel.
De Desdemona combineert de bewegingsmogelijkheden van de 'Flight Simulated Disorientation Demonstation' met die van een centrifuge, met een maximale belasting van 3g, en is daarmee een uniek bewegingsplatform in de wereld.
De Desdemona is een bewegingssimulator en een desoriëntatietrainer. Het gehele systeem kan 2 meter verticaal en 8 meter horizontaal bewegen op een slede, die ook kan ronddraaien. Door te centrifugeren biedt de Desdemona tevens de mogelijkheid om aanhoudende g-krachten te genereren tot zogezegd maximaal 3g.
In de Desdemona is de hele ruimtevlucht van de Lynx na te bootsen die plaats gaat vinden vanaf Curaçao. Als de ruimtetoeristen de Desdemona training willen ondergaan moeten zij dus naar Soesterberg afreizen.
L-39 Albatros straalvliegtuig
De oefenvlucht met een L-39 Albatros straalvliegtuig is speciaal gemaakt voor SXC. Deze training vindt ook in Nederland plaats. De L-39 Albatros is een tweezitter en heeft één straalmotor. De piloot zit voorin en de aspirant-ruimtetoerist zit achterin. Nadat de motor gestart is wordt er naar de startbaan getaxied. Vervolgens kiest het straalvliegtuig, na een gigantische acceleratie, het luchtruim.
Eenmaal in de lucht maakt de piloot manoeuvres die de ruimtetoerist ook gaat ervaren in de Lynx tijdens de ruimtelucht. Er wordt onder andere onder een scherpe hoek gevlogen waardoor ook een korte tijd van gewichtloosheid wordt ervaren. De totale vlucht in de L-39 Albatros duurt ongeveer 30 minuten. Het maximale gewicht van een deelnemer van de oefenvlucht met het L-39 Albatros straalvliegtuig mag 105 kilogram bedragen.
G-centrifuge
Als de Lynx tijdens de lucht weer terugvalt in de dampkring treden de grootste krachten op. Aan het einde van deze zogenaamde ontsnapping aan de ruimte zal gedurende 20-30 seconden een maximale kracht gevoeld worden van 4,5g. De armen en het hoofd van de ruimtetoerist zullen dan veel zwaarder aanvoelen.
Voor de ruimtetoeristen is het derhalve wel prettig om voorbereid te zijn op dit soort krachten. In een g-centrifuse kunnen deze g-krachten nagebootst worden. Tijdens de oefeningen in een g-centrifuge kunnen de instructeurs de aspirant-ruimtevaarder leren om met de g-krachten om te gaan en om er zelfs van te kunnen genieten.
De g-centrifuge training kan gevolgd worden op verschillende plaatsen in Europa en in de Verenigde Staten. De Amerikaanse NASA bezit zelfs over een g-centrifuge die tot 20g gaat.
Zero-g vliegtuig
Om de gewichtsloosheid te ervaren kan de ruimtetoerist ook een oefenvlucht maken met een zogenaamd een zero-g vliegtuig. Dit zijn speciaal geprepareerde vliegtuigen die zogenaamde parabolische vluchten, het vliegtuig volgt dan de lijn van een parabool, kunnen maken waardoor er periodes van 20 seconden ontstaan waarbij er gewichtsloosheid optreedt. Tijdens de vlucht wordt de parabool 15 keer herhaald.
Tijdens het neerwaartse traject is het mogelijk een vrije val te simuleren, zodat in het vliegtuig gewichtsloosheid optreedt. De oefenvlucht met een zero-g vliegtuig kan gemaakt worden op verschillende plaatsen in Europa en in de Verenigde Staten.